“Nu poate să rămână Outdoorul în urmă la infinit. Nu merge, pierzi banii, se vede.” - Dio Boacă (Phoenix Media)
Interviu de Marian Costache, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness
Latest
Phoenix Media, cea mai mare companie de DOOH din România, a decis să go green printr-o serie de analize, calcule și acțiuni menite să crească nivelul de cunoaștere a impactului amprentei de CO₂. Pe lângă auditurile interne și comunicarea transparentă în piață a emisiilor de carbon dintr-o industrie în care sunt lideri de piață, Phoenix Media a extins cercetarea la nivel de piața de OOH, în tot ansamblul ei.
Anul 2023 a fost înregistrat ca fiind cel mai cald an la nivel global de la începutul evidențelor în 1850, cu temperaturi cu 1,18°C peste media secolului al 20-lea de 13,9°C. Ultimul deceniu (2014–2023) a înregistrat cei mai calzi 10 ani din istorie.
Pe măsură ce planeta se încălzește și nivelul mărilor crește, impactul schimbărilor climatice devine tot mai evident. Acest lucru a creat o nevoie tot mai mare pentru societate de a se orienta către modele de afaceri mai sustenabile.
Amprenta de carbon, cunoscută și sub denumirea de amprenta CO₂, reprezintă totalul emisiilor de dioxid de carbon (CO₂) și alte gaze cu efect de seră (cum ar fi metanul și protoxidul de azot) generate direct sau indirect de activitățile umane.
Controlăm și accelerăm schimbarea
“Chiar dacă ne e greu să recunoaștem, ne așteptăm că țările dezvoltate să dea trendul în orice: tehnologie, inovație, stil de viață, cercetare, medicină, sustenabilitate.
Din păcate, ne-am obișnuit să stăm în bula noastră, să ne plângem și să ne scandalizăm la câte se întâmplă, dar chiar și așa avem o poziție externă de politicile statelor moderne.
E timpul să ieșim din rând și să vorbim despre lucrurile reale care ne impactează viața și mai ales mediul în care trăim. Oamenii știu puține spre nimic despre sustenabilitate, amprentă de carbon, responsabilitate. Credem că dacă reciclăm un pet (pentru care, btw primim bani, deci nu e chiar o inițiativă ecologică la mijloc) suntem sustenabili și protejăm planeta.” – Dio Boacă, CEO Phoenix Media
Chiar dacă industria Out-Of-Home - OOH are o amprentă de carbon per impresie mai mică comparativă cu online-ul (o singură campanie publicitară online generează 70 de tone de emisii echivalent CO₂), datorită faptului că este un canal one-to-many, asta nu înseamnă că rămâne o industrie sustenabilă și cu impact nesemnificativ pentru schimbările climatice.
Într-un articol publicat anterior în Phoenix News am explicat și de ce această amprentă este mai mică și ce contribuie la asta.
Implementarea unor măsuri de atenuare și reducere a impactului asupra mediului este esențială pentru ca brandurile să contribuie la eforturile de protecție a mediului.
Go green with DOOH
Principala contribuție a mediului publicitar OOH la emisiile de carbon provine din producția, transportul, decorarea, neutralizarea și eventuala reciclare a materialului publicitar. Trecerea de la OOH la DOOH reduce semnificativ amprenta de carbon, eliminând dependența de combustibilii fosili folosiți în producția de PVC, reduce complet logistica fizică a proceselor de decorare/neutralizare/reciclare și minimizează întreținerea necesară.
Mediul DOOH permite afișarea mai multor reclame pe aceeași suprafață fără a fi nevoie de materiale fizice, de deplasare sau de transport. Pentru că mediul clasic poate funcționa fără energie electrică, în timp ce mediul digital se bazează în întregime pe aceasta, cel mai important factor de luat în considerare pentru DOOH este consumul de energie electrică.
“E timpul pentru o altă analiză a domeniului OOH, mai profundă și cu impact dincolo de sales. Impactul asupra planetei, asupra mediului în care vrem, sincer vorbind, să ne ducă cineva numele mai departe. Această analiză comparativă urmărește să cuantifice și să compare emisiile de CO₂ provenite din consumul de energie electrică al campaniilor difuzate în rețeaua Phoenix Media și emisiile de CO₂ rezultate din producția de PVC utilizat în publicitatea clasică OOH.” Dio Boacă, CEO Phoenix Media
Fiecare față în OOH clasic are nevoie de un material propriu, drept urmare vom multiplica în concordanță cu numărul de fețe utilizate în campanie. De asemenea, trebuie menționat că anumite campanii își schimbă creativele la o frecvență destul de mare (2 săptămâni) – în această categorie regăsim frecvent retailerii cu stocuri perisabile, sau campanii tip end of batch – ce au ca scop vânzarea imediată a unor stocuri limitate.
Pentru a ajunge la o valoare a emisiilor, luăm în calcul suprafața utilizată, greutatea specifică a materialului, numărul de fețe utilizate versus emisiile generate de producția de PVC. Astfel ajungem la o amprentă de 53,03 Kg CO₂ pentru o singură față produsă de 6x4m, respective 2,21 Kg CO₂ pentru 1 metru pătrat. Pentru a compensa emisia de 53 kg CO₂, ar fi nevoie de aproximativ 2,65 copaci care să absoarbă această cantitate de CO₂ într-un an.
Pentru a face o comparație corectă, trebuie să luăm în considerare durata și frecvența unei campanii digitale. De exemplu, o campanie cu o frecvență de 3 minute pe parcursul a 31 de zile generează 6,9 kg kg CO₂.
Tip Campanie |
Panouri/ |
Suprafață mp/ |
Perioadă |
Creative |
Frecvență |
Amprenta de CO |
Câți copaci ar absorbi |
Campanie digital OOH |
125 |
4.735 kW/h |
31 zile |
10 |
1 la 6 minute |
0,85 tone |
41 într-un an |
Campanie clasic OOH/print |
125 |
16.000 mp |
31 zile* |
10 |
36 tone |
1.800 într-un an |
|
*am ales perioada de 31 de zile, fiind media de expunere a unui creativ |
Pentru publicitatea Digital Out-of-Home (DOOH), folosind un calcul mediu bazat pe eticheta energetică mai degrabă decât pe valoarea de producție reală corelată cu consumul, estimăm 0,835846 g CO₂ per impresie după utilizare în rețeaua Phoenix Media. În comparație, emisiile de CO₂ generate de producerea unei fețe de poliplan se ridică la 25,03 kg CO₂.
Este important de menționat că această valoare este o medie. Deoarece majoritatea campaniilor se desfășoară în anumite momente ale zilei - adesea când producția de energie regenerabilă este mai mare - emisiile reale de CO₂ pentru fiecare campanie trebuie evaluate de la caz la caz.
Analiza de mai sus este plină de cifre, consistentă ca volum și poate fi descărcată și în varianta extinsă, a raportului oficial Phoenix Media privind sustenabilitatea mediului OOH și DOOH, raport în care am avut parteneri Ambasada Sustenabilității.
“Este un subiect fierbinte pentru oricine este interesat și, ca să creștem gradul de conștientizare, am integrat analiza comparativă în sistemul de programare/raportare a campaniilor pe suporturile Phoenix Media. Într-un fel forțăm industria să se uite acolo unde nu vrea neapărat să se uite.
Phoenix Media își măsoară amprenta CO2 rezultată din consumul de energie electrică, cu un calcul exact la nivel de secundă. Acesta metodă permite analiza și raportarea la nivel de client/afișare/secundă, astfel încât putem face o comparație între amprenta unei campanii clasice pe poliplan/PVC (Mesh, BackLit, Prisma/cub) versus cea pe ecranele Phoenix Media.
Atât la nivel de ofertare, cât și post campanie putem spune câte tone de CO₂ au fost salvate prin utilizarea DOOH versus clasic. Valoarea salvată post campanie crește liniar cu numărul de creative folosite.” - – Dio Boacă, CEO Phoenix Media
Această analiză acoperă impactul în CO₂ din perspectiva consumului de energie electrică pentru o campanie difuzată pe ecranele Phoenix Media. Calculul include toate consumurile legate de iluminarea ecranului cu LED, precum și consumul indirect rezultat din climatizare, internet și alte dependențe operaționale pentru fiecare reclamă.
Sunt excluse emisiile generate de amprenta digitală a transmiterii pe CD/email/electronice a materialelor publicitare sau de producția grafică propriu-zisă, deoarece acestea se află în afara controlului Phoenix Media.
Calculul nu ia în considerare amprenta de carbon a componentelor IT ale Phoenix Media necesare pentru funcționarea rețelei DOOH (0,000536 g CO₂). Această valoare include toate componentele active și răcirea necesară, în raport cu numărul de ecrane și dimensiunea rețelei Phoenix Media.
Interviu de Marian Costache, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness
Digital Out-of-Home (DOOH) își schimbă abordarea, concentrându-se pe soluții mai ecologice pentru a reduce amprenta de carbon.
Progresele în AI, machine learning și tehnologia 5G va îmbunătăți capacitățile DOOH în viitor. Ne putem aștepta la experiențe mai personalizate și captivante, cu reclame care se adaptează în timp real la spectatorii individuali și împrejurimile acestora.