“Nu poate să rămână Outdoorul în urmă la infinit. Nu merge, pierzi banii, se vede.” - Dio Boacă (Phoenix Media)
Interviu de Marian Costache, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness
Pagina de media
Cât contează influenţa politicului şi legăturile cu zona administrativă în industria de Outdoor? Mult. Atât de mult încât jucătorii internaţionali ocolesc piaţa de la noi, spune Dio Boacă, de la Phoenix Media. Unii au fost, dar au plecat.
O întrebare şi câteva posibile răspunsuri "De ce nu sunt companii multinaţionale pe piaţa de Outdoor din România?", în episodul de azi Totul despre Digital Outdoor. Un proiect Paginademedia.ro.
Dio Boacă: "Am întrebat şi jucători de pe afară, când m-am întâlnit cu ei pe la diverse congrese. Răspunsul: câtă vreme politicul este implicat în acest business, nu avem ce să căutăm"
"Este foarte greu pentru o multinaţională să cumpere o companie din România", spune Dio Boacă. De ce? "Pentru că nu ştie ce cumpără". Mai clar: "Companiile de la noi nu pot fi vândute că n-ai ce cumpăra. Nu pot să cumpăr 150 de panouri pe prietenia unuia cu altul, că în momentul ăla eu n-am cumpărat nimic. Dacă se supără prietenia, eu (cumpărător din afară), cu ce rămân aici?", completează el.
Dio Boacă: "Implicarea politicului în această industrie este incredibil importantă. Faptul că în unele zone poţi să faci ce vrei tu în Outdoor şi nimeni să nu spună nimic, e o problemă. Faptul că în alte zone, doar unii pot să facă şi alţii nu poat să facă, iarăşi e o problemă."
Ca să crească, trebuie să aibă o competiţie corectă, trebuie să existe economie de piaţă. Adică dacă la mine plouă, să plouă şi la tine. Dacă la mine e soare, să fie soare şi la tine. Dacă la unii doar plouă şi la alţii e doar soare, nu are cum să crească."
Cât de importantă este să existe jucători din afară?
"În primul rând, jucătorii străini îţi vor aduce o consolidare a pieţii şi, în al doilea, rând îţi vor aduce nişte bugete de afară, pe care tu nu le vezi şi nu le simţi în momentul de faţă", răspunde managerul de la Phoenix Media.
Printre puţinele excepţii de pe piaţă este compania Defi, spune Dio Boacă. E singura multinaţională de outdoor prezentă la noi cu "rooftopuri" (panouri mari puse pe clădiri din zone precum Piaţa Victoriei sau Piaţa Romană).
Dio Boacă: În România nu există decât Defi, care este o companie multinaţională. Este o companie care are preponderent rooftop-uri şi pe care o găseşti în în majoritatea Europei.
Ştiu sigur că băieţii din România, de la Defi, se ocupă - şi felicitări pentru asta, în place asta de mor - chiar şi de business-urile din Polonia şi din Italia ale lui Defi. În rest, toată lumea este locală. Sunt antreprenori români în proporţie de 80-90%.
Interviu de Marian Costache, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness
Oamenii și companiile au devenit din ce în ce mai conștienți de consecințele încălzirii globale, astfel că a fi sustenabil, ca organizație sau persoană devine o precupare și, în timp, va deveni un angajament de responsabilitate față de planetă.
Digital Out-of-Home (DOOH) își schimbă abordarea, concentrându-se pe soluții mai ecologice pentru a reduce amprenta de carbon.