Dark Mode

Pagina de media

De ce nu sunt multinaţionale în panotajul din România? Influenţa şi legăturile cu lumea politică îi pun pe fugă

Recomandat de Pagina de media,
Read: 8 min
25 Apr 2024
De ce nu sunt multinaţionale în panotajul din România? Influenţa şi legăturile cu lumea politică îi pun pe fugă

Cât contează influenţa politicului şi legăturile cu zona administrativă în industria de Outdoor? Mult. Atât de mult încât jucătorii internaţionali ocolesc piaţa de la noi, spune Dio Boacă, de la Phoenix Media. Unii au fost, dar au plecat.

O întrebare şi câteva posibile răspunsuri "De ce nu sunt companii multinaţionale pe piaţa de Outdoor din România?", în episodul de azi Totul despre Digital Outdoor. Un proiect Paginademedia.ro.

            Dio Boacă: "Am întrebat şi jucători de pe afară, când m-am întâlnit cu ei pe la diverse congrese. Răspunsul: câtă vreme politicul este implicat în acest business, nu avem ce să căutăm"

"Este foarte greu pentru o multinaţională să cumpere o companie din România", spune Dio Boacă. De ce? "Pentru că nu ştie ce cumpără". Mai clar: "Companiile de la noi nu pot fi vândute că n-ai ce cumpăra. Nu pot să cumpăr 150 de panouri pe prietenia unuia cu altul, că în momentul ăla eu n-am cumpărat nimic. Dacă se supără prietenia, eu (cumpărător din afară), cu ce rămân aici?", completează el.

           Dio Boacă: "Implicarea politicului în această industrie este incredibil importantă. Faptul că în unele zone poţi să faci ce vrei tu în Outdoor şi nimeni să nu spună nimic, e o problemă. Faptul că în alte zone, doar unii pot să facă şi alţii nu poat să facă, iarăşi e o problemă."

           Ca să crească, trebuie să aibă o competiţie corectă, trebuie să existe economie de piaţă. Adică dacă la mine plouă, să plouă şi la tine. Dacă la mine e soare, să fie soare şi la tine. Dacă la unii doar plouă şi la alţii e doar soare, nu are cum să crească."

Cât de importantă este să existe jucători din afară?

           "În primul rând, jucătorii străini îţi vor aduce o consolidare a pieţii şi, în al doilea, rând îţi vor aduce nişte bugete de afară, pe care tu nu le vezi şi nu le simţi în momentul de faţă", răspunde managerul de la Phoenix Media.

VIDEO 1. De ce nu sunt multinaţionale în panotajul din România

O excepţie: Defi, singura mare mulţinaţională de pe piaţă

Printre puţinele excepţii de pe piaţă este compania Defi, spune Dio Boacă. E singura multinaţională de outdoor prezentă la noi cu "rooftopuri" (panouri mari puse pe clădiri din zone precum Piaţa Victoriei sau Piaţa Romană).

                 Dio Boacă: În România nu există decât Defi, care este o companie multinaţională. Este o companie care are preponderent rooftop-uri şi pe care o găseşti în în majoritatea Europei.

                 Ştiu sigur că băieţii din România, de la Defi, se ocupă - şi felicitări pentru asta, în place asta de mor - chiar şi de business-urile din Polonia şi din Italia ale lui Defi. În rest, toată lumea este locală. Sunt antreprenori români în proporţie de 80-90%.

VIDEO 2. O singură firmă mare de afară activează la noi

THE LATEST

„Revoluția DOOH va fi mai importantă decât introducerea televiziunii în anii 1950”

Într-o prezentare recentă, Rick Robinson, CEO-ul PJX Media, a conturat viitorul publicității în era digitală, punând accentul pe impactul revoluționar al publicității Digital Out-of-Home (DOOH). Robinson compară acest nou val cu introducerea televiziunii în anii '50, anticipând un impact chiar mai profund asupra peisajului mediatic și urban.

"Reclaim Your Brain": O campanie DOOH creată cu AI

Cognitiv a debutat cu prima sa campanie de brand, o experiență DOOH (digital out-of-home) care integrează tehnologii de învățare automată și inteligență artificială (AI). Tema campaniei, "mai mult", inspirată de auditurile de brand și interviurile cu clienți, explorează dorința de a optimiza timpul pentru activități profesionale mai variate.

The Next Shiny Object Syndrome

Wikipedia ne învață că ”sindromul lucrului care strălucește” este ”situația în care oamenii acordă o atenție nejustificată unei idei care este nouă și la modă, dar pe care o abandonează imediat ce apare alta nouă și la modă care îi ia locul”.

OOH: Doar 3.3% din consumul de energie al publicității din Marea Britanie

Raportul, intitulat „Low Carbon, Low Power: O analiză a consumului de energie și a emisiilor de CO2 OOH”, evidențiază faptul că publicitatea OOH generează cea mai mică cantitate de emisii de carbon pe impresie, reprezentând doar 3.3% din consumul total de energie publicitară din Marea Britanie și numai 0.067% din consumul total de energie din țară.